fritt iran!


Människor i mitt andra land Iran blir mördade och misshandlade på gatorna för att de kämpar för sin frihet. För att de inte får lyssna på musik, för att de måsta bära slöja, för att de inte får vistas hand i hand med sin kille på gatan, för att de innan revolutionen levde som oss, för att de senaste 30 åren har varit en pest, för att landet är vackert, för att landet vill ha demokrati, för att de behandlas som djur, för att de när som helst kan bli torterade vid minsta "felsteg", för att det inte är det liv de förtjänar, för att iranier är ett otroligt bra folk, för att deras situation inte går att beskriva med ord. Jag har tyvärr ingen mode att tipsa om just på sekunden. Gör som jag, skänk en tanke åt alla människor som förtjänar frihet, och en tanke åt alla som blivit dödade de senaste dagarna för att få sin röst hörd. Det är dags att det händer något nu, de har fått nog!

IKVÄLL kl: 18 på GUSTAV ADOLFS TORG (BRUNNSPARKEN) i GÖTEBORG kommer ljus att tändas för de modiga demonstranter som har blivit dödade i demonstrationerna.

Kommentarer
Postat av: Ali Badkobeh

Jag Stolt Över Dig.

2009-06-21 @ 15:13:05
Postat av: nazilla

Jag med hjärta ............

bra jobbat Natalie

puss

2009-06-21 @ 15:15:51
Postat av: sara

är du iranie?

2009-06-21 @ 15:23:41
Postat av: Natalie Karlsson

halviranie, mamma är från iran

2009-06-21 @ 15:32:28
URL: http://nataliek.blogg.se/
Postat av: tuva

Fint sagt!

2009-06-21 @ 17:13:00
URL: http://tuvamalmo.blogg.se/
Postat av: linn'

Bra sagt!

2009-06-21 @ 17:33:45
Postat av: Vikke :)

din blogg är halvbra. men du är hel bra. fast det är något med dig som gör så att du känns helt falsk. du är väldigt snygg. men du är inte så rolig att prata med. du har fina kläder men varför ? du har en fin kropp... jag längtar tills du gör slut med din pojkvän för då kommer jag att lägga in min stöt och bjuda i väg dig på en resa...



/Vikke 7e5ts3

2009-06-21 @ 18:27:36
URL: http://www.halvtsomhalvt.se
Postat av: mi

iranier är fint folk. min allra bästa kompis är från iran och jag har aldrig träffat snällare människor än hon och hennes familj/släkt.

2009-06-21 @ 18:57:59
Postat av: nadja

så sant.

fin skrivet, natalie

2009-06-21 @ 21:08:22
URL: http://nadjass.blogg.se/
Postat av: frida

khob harfi gofti,,,

2009-06-22 @ 01:41:59
URL: http://soo-last-year.blogspot.com
Postat av: e

bra sagt! jag är också halviranier och jag har massa släkt i iran. jag oroar mig för dom hela tiden just nu..

2009-06-22 @ 11:14:40
Postat av: Anonym

uppdatera mer natalie! :)

2009-06-22 @ 13:00:58
Postat av: polly

bra skrivet...jag är också iranier..det är olyckligt det som händer i Iran just nu och även den almänna situationen...men jag vet ändå att man ska vara kritiskt mot det som man får se och läsa..västvärlden (USA framförallt) har en tendens att förstora upp det som händer i Iran och använda det som anledning att blanda sig i och så småningom att ta sig in i Iran...man kan ju inte till 100% bekräfta alla bilder och info som kommmer ut...enligt min mening så väntar de(USA)bara på rätt tillfälle och rätt anledning...jag är definitivt emot regimen i Iran mén tycker absolut inte att USA har rätten att ta sig in i Iran! tack för en bra blogg förresten!

2009-06-22 @ 14:20:22
Postat av: HK

Polly!

Jag hoppas inte de iranier som förlorat sina anhöriga pga regimsvinen läser ditt inlägg. Se problemet och lämna USA utanför! Bilderna ljuger INTE!

2009-06-22 @ 15:22:39
Postat av: Anonym

HK!

Jag har inte förnekat situationen, man behöver inte vara ett geni för att förstå att det FINNS ett probelm! Utan det jag menar är att man ska ALLTID vara kritiskt mot det man ser på tv och läser på tidningarna, thats it! jag tror att många inte förstår medians makt och hur allting kan förvrängas...så försök inte få mig att framstå som antiUSA...jag är bara smart nog att ifrågesätta det som leverras till mig!

2009-06-22 @ 16:57:53
Postat av: HK

Polly!

Sant om media. I detta fall har svinen tystat media i stort sett totalt, så vad menar du med media nu? Kanske du ifrågasätter ex Facebook....? Tror och tycker du att de bilder som skickas från Iran är förvrängt?

2009-06-22 @ 17:28:50
Postat av: Lina

Hej! Undrar bara vart i gbg du fixar ditt hår? skitsnygga slingor!!! svara gärna! :)

tack

2009-06-22 @ 17:49:43
Postat av: Anonym

Åh herregud, Iran var ett fantastiskt land innan ayatollorna kom in i bilden. Och de hade aldrig kunnat ta sig in utan hjälp från USA. Behöver inte alls lämna USA utanför.

2009-06-22 @ 21:46:11
Postat av: Mikaela

Tragisk det som sker i Iran! är du iranier förresten?

2009-06-22 @ 22:06:19
Postat av: Mitra

Mycket bra skrivet!!!

2009-06-22 @ 23:18:31
URL: http://ijmj.devote.se
Postat av: Natalie Karlsson

min mamma är från iran

2009-06-23 @ 00:17:55
URL: http://nataliek.blogg.se/
Postat av: Nazli

Väldigt bra skrivet! Vi måste alla stötta varandra i dessa hemska tider! Önskar bara man kunde göra något, man känner sig så maktlös när man är så långt ifrån Iran...

2009-06-23 @ 03:59:32
Postat av: IRAN FREE

Jag håller med dig Nazli.......

Det gör så ont i mitt hjärta när man kolla och hör på allt som händer i Iran :(

2009-06-23 @ 10:24:00
Postat av: tina

yea! WORD UP!

2009-06-23 @ 14:12:02
Postat av: zuzana

bra skrivit,håller med dig att vuxna människor inte förstår bättre.

2009-06-24 @ 05:54:31
Postat av: zuzana

Bra skrivit,håller med dig om att synd att vuxna människor inte förstår bättre.Vi lär våra barn vad som är rätt o fel vad är detta katastrof.

2009-06-24 @ 06:01:50
Postat av: "jegh ar frann iraaan..."

iranier är så falskt tillgjorda och ler med döda ögon. "övertrevliga" men ändå inte. Relax liksom. Varför är ni alla så???

2009-06-24 @ 17:10:05
Postat av: Amir...

Va synd, det gör mig så ledsen "jegh ar frann iraaan..."!!!

Vet inte vart du kommer ifrån, men du verkar ha en död hjärna och hjärta! Folk slaktas i Iran just nu, Folk som vill ha frihet och istället för att sympatisera eller låta bli att skriva ngt lägger du ut kommentarer mot Iranier? Har du sett videon på den unga tjej som dör med öppna ögon som har väckt stora känslor runt om i hela världen? Hennes ögon ser mycket mer levande ut än många levande människor runt om oss....

2009-06-24 @ 19:28:59
Postat av: Natalie Karlsson

otroligt bra sagt Amir! Mycket kloka, sanna ord..

2009-06-24 @ 19:31:34
URL: http://nataliek.blogg.se/
Postat av: Jill Reeve i Borås

Hej!

Vill gärna kommentera "jegh ar frann iraaan..."

Tycker synd om dig! Det märks att du är ung, men hur kan du bli så negativt påverkat (säkert av en förra detta) att du drar alla över en kant? Det är tragiskt när människor som du inte är "större" än dom små upplevelserna i det korta livet vi lever.

Jag är inte iranier, men har självklart förståelse för människor som blir bestulna av deras rättigheter, frihet & familj-medlemmar. Men visst... sitt du och stirra på teve-dokusåpor och tro att du blir klokare och mera ödmjuk av det.

Ett gott råd från en erfaren skandinavisk kvinna:

Du kommer också att få pussa en hel del europeiska grodor, som inte blir till prinsar. Du måste hitta den rätta grodan för dig, och det har det inte med grodans ursprung att göra om den blir till en prins eller inte!!

2009-06-24 @ 23:07:00
Postat av: Henrik

DU "jegh ar frann iraaan..."!

Att skriva som du gör i en tid när Irans folk kämpar för sin frihet och offrar sina liv är....högst osmakligt!

Jag känner många iranier och förstår inte alls vad du menar. Behåll sådana korkade kommentarer för dig själv, i synnerhet när du läser att Natalie till hälften har persiskt ursprung!

2009-06-25 @ 00:32:15
Postat av: Therese A

Irans folk verkar tro att allt dåligt inom landet beror på västvärlden. Ledarna i landet tar nog "min farbror Napolen" på för stort allvar! Men i själva verket beror deras problem på okunskap, religion och paranoja.

Iran måste influeras av väst, precis som hela mellanöstern som lever i stenåldern!

Usa kan bara hjälpa i detta läge innan regimen utrotat varenda demonstrant!

2009-06-26 @ 15:12:17
Postat av: Natalie Karlsson

Har du inte koll på Irans kultur och historia skall du nog inte säga så mycket. För det första har Iranier byggt upp mycket i detta land. De är utbildade människor som bidrar till Sveriges utveckling och har gjort under många år nu. För det andra var det Sverige som var efter, persien hade utvecklats och kommit otroligt långt när de i Sverige inte ens visste var elektricitet var. Sedan att Irans problem beror på att det är diktatur i landet, och att det är fanatiker som styr över befolkningen med järnhand offrar de sina liv för att försöka påverka just i den här sekunden som du sitter och förolämpar dem. Högst osmakligt.

2009-06-26 @ 20:49:16
URL: http://nataliek.blogg.se/
Postat av: Till Therese A

Beror deras problem på okunskap? Det märks tydligt på din text att du har brist på kunskap. Iran är ett gammalt land med en mycket rik kultur. Du ska veta det att deras historia är väldig mäktig. Men det är väl inget du har kunskap om, annars hade du ju inte suttit där och nämnt Iran som stenåldern. Väldigt lågt dessutom att nämna att Irans folk verkar tro allt dåligt inom landet beror på västvärlden. Irans folk, så du menar alla iranier i Iran beskyller västvärlden? Om du skall yttra dig om Irans situvation eller något som har med Iran att göra får du ta till dig lite kunskap innan så du inte skämmer ut dig själv.

2009-06-26 @ 21:46:33
Postat av: Ali

Bra Natalie...

Du har rätt...

Det är synd att människans liv är så värdelöst för många.... tills det handlar om de själva.

Hoppas att det som händer i Iran inte händer i Sverige för då blir det bara 2 miljoner kvar som står och kämpar för sin rätt. (verkar det som)



PS: Glöm inte den Alkoholen som ni dricker och har roligt med är upptäckt av Professor Zakariya Razi från Persien,,,,IRAN....

Proud to be Persian!

2009-06-26 @ 21:50:58
Postat av: Therese A

Jag har kunskap! Och vissa saker kan man bara inte blunda för. Har ni läst tidningen, har ni sett på TV osv? I mellanöstern finns inte mycket mer än sten. Jag tycker så synd om folket där som lever i den misären. Varför blir ni så stötta? Nästan inget produceras, ekonomin är dålig, kvinnor blir behandlade som djur och påtvingade burka/slöja och ska känna sig "smutsiga" för att de är kvinnor, homosexuella vågar inte göra sig till känna i rädsla att dödas!! Jag blir så arg. Så har väst aldrig sett ut! Här finns ju demokrati, så varför bör inte Iran och resten av mellanöstern ta efter vår väl fungerande modell. Det är dessutom barbari att stena ihjäl och hänga folk. Herregud, kom inte och säg att det är rätt.

Och vad PÅGÅR I IRAN JUST NU? den högste religiöse ledaren fördömer UK och USA! De tror ju att det är deras fel att folk protesterar???

Hur kan ni säg att de är välutbildade då om de går på en sådan sak.

Man måste kunna kritisera ett land och inte bara upphöja det och tro att allt är bra? Varför kommer så himla många till väst då om iran är så bra?

2009-06-28 @ 22:36:10
Postat av: Natalie Karlsson

haha. jag orkar inte med dig. du har ju ingen koll.. tror du att befolkningen där vill ha det så? vad fan tror du att de kämpar för? DEMOKRATI. varför de kom till väst? för att det har varit krig i landet? för att de under trettio år inte haft några rättigheter. du har ingen rätt att döma hela irans befolkning, jag skall säga dig att hade det varit frihet där hade de inte bott i sverige. varenda iranier jag känner drömmer om ett liv i iran. och du förstår att det är mullorna som är problemet. det är ju det som är det stora jävla problemet i landet. de levde som västvärlden innan det blev revolution. iran är inte ens ett muslimskt land från början. ha ha, sten.. du borde läsa lite historia, sov du i skolan? läs lite vetja

2009-06-28 @ 23:48:54
URL: http://nataliek.blogg.se/
Postat av: ...

Finns inte mycket mer än sten i Iran? Tråkigt att du har sådana fördomar utan att ha något på fötterna.. kika här om du vill veta hur landet ser ut http://picasaweb.google.com/royabarrette/IranNature#slideshow/5311552556206193874

2009-06-29 @ 00:44:56
Postat av: Amir

Fina bilder ...

Natalie, ta inte illa upp, låt Therese skriva av sig. det finns många som har problem!

Natalie du ska veta en sak, det finns folk som är pålästa och kan en hel del om omvärlden och det finns folk som tror att dom kan. Många tror att religion är grunden för all krig, men ärligt talat jag tror att det är folk som hon här som är grunden till all problem i världen, folk som tror att dom vet allt och det dom tror är det som gäller... det kallas för fanatiker. Fanatismen eller med andra ord hänsynslösheten kan vara att tro på islam eller att 70 miljoner människor är exakt likadana, man kan skriva rader om Iran, history mm men om hon hade velat lära sig så finns det google … :)

Föreslå en låt hon kan lyssna på tillsvidare: 2 mörka ögon ;)

2009-06-29 @ 18:21:33
Postat av: Anonym

Jag tror inte att ALLA i mellanöstern är tröga, men många är lågutbildade. Sluta kalla mig för fanatiker är ni snälla! Hur hemsk tror ni att JAG är då??

Jag är helt vanlig svensk kvinna som ni kan möta på stan, många MÅNGA delar min uppfattning att islam inte visar hänsyn för MÅNGA folkgrupper i samhället etc. (förutom männen som styr och ställer! Varför inga kvinnliga religiösa ledare??? Varför inga kvinnliga i politiken??? etc.)



Har jag fel i ALLT jag har skrivit enligt er? skulle inte tro det va? Ni säger ju inte ens emot mig i allt, bara antyder att jag är dum i huvudet!?



Varför stenar man ihjäl kvinnor för att de har sex med vem de vill? Varför spörapp för att man visar hår eller vader??? varför skär man halsen av djur och ser dem förblöda??? (HALAL)



Är det inte pga. er religion så säg?



Jag fördömer inte allt, men jag har rätt att påpeka saker som inte verkar stå rätt till?



NI är fördömande, ni försöker inte ens förstå hur vissa saker framstår i en västerlännings ögon!?



Jag ogillar inte er, gillar natalies blogg, gillar ert käk...

Men kan man inte ens få vädra sina mindre positiva känslor för er kultur eller???



Det är väl inte demokratiskt? Genom samtal kommer insikter... Så ser jag det.



Men hata mig (och alla andra som vad ni än tror delar mina tankar) om ni vill då, vad kan jag göra åt saken?! Kommer ändå alltid att vara ärlig med mina åsikter...



Jag är liksom inte helt ond om ni kan förstå det, ni kanske skulle gilla mig om ni träffade mig, vem vet.

Men ni verkar ha en förkärlek för att döma ut folk pga några små gästboksinlägg...



2009-06-29 @ 20:28:37
Postat av: Therese A

Ovanstående inlägg från Therese A

2009-06-29 @ 20:29:38
Postat av: Amir...

Therese, hoppas att du inte upplever så att någon hatar dig här! Det är absolut inget personligt.

Men vissa saker du framför här, som du återigen skriver gillar inte jag …



Hoppas att du har förståelse för detta:

Man skall inte blanda saker som du gör, Du skriver om mellanöstern, religion, ett land och blandar ihop allt. Det vore konstigt om ngn skulle sitta långtbort och prata om Svenskar, deras religion kalla er för kommunister och blanda ihop er med ryssar eller finnar. Skriva om lag som kanske du inte heller gillar och säga att ni alla är lata och lågutbildade för att i Sverige jobbar man inte utan man får bidrag för att sitta hemma? Kvinnor får mindre i lön än mannen, ingen klarar sina studier för att man är trög och därför finns komvux … jag kan skriva mer… men du ser fan va dumt det låter?

Det är exakt hur du gick i angrepp mot ett helt land och folk. Jag är från Iran men hatar Islam och andra religioner.

En del saker du nämner här är helt sant, lagen om stening och att det är ett odemokratiskt land.

Det är vad 70% av folket är emot, det är just därför att unga och välutbildade Iranier dödas på gatorna just nu.

2009-06-29 @ 21:52:11
Postat av: Mamma

Natalie ; jag tycker du borde blogga mer om politik det verkar finns stor intresse;)

Intresant.

Kram/Mamma

2009-06-30 @ 09:03:16
Postat av: adem

hej

du är jätte söttttttttttt

pussssssssssssss

www.zorlugrand.com

www.zeytinada.com

jag

pluggar

www.chalmers.com

[email protected]

2009-12-03 @ 19:40:55
URL: http://tropical.com.tr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0